Saturday, February 4, 2012

PANDUAN PENGGUNAAN E-FORM SU PMR



Langkah 1: Lengkapkan Maklumat Asas Di Helaian 'MENU'.

a. Setiap kali memulakan fail eForm SU PMR, pengguna akan berdada di Helaian 'MENU'. untuk memasukkan maklumat yang diperlukan di helaian ini, sila klik menu 'LOCK/UNLOCK' dan masukkan Nama Pengguna dan Kata Laluan yang sah.

b. Pilih menu 'UNLOCK' daripada sub-menu yang muncul.

c. Masukkan semua maklumat yang diperlukan.

Langkah 2: Key-in Data Keputusan Individu Di Helaian 'DATA INDIVIDU'.

a. Klik Helaian 'DATA INDIVIDU'.

b. Sila klik menu 'LOCK/UNLOCK' dan masukkan Nama Pengguna dan Kata Laluan yang sah. Pilih menu UNLOCK daripada sub-menu yang muncul.

c. Pilh senarai kod subjek di bahagian atas dan seterusnya masukkan data keputusan setiap pelajar seperti yang dipaparkan di Helaian 'DATA INDIVIDU'.

Langkah 3: Melengkapkan Analisa Keseluruhan.

a. Klik Helaian ANALISA KESELURUHAN.

b. Semua data yang dimasukkan di Helaian 'DATA INDIVIDU' tadi akan dianalisa secara auto dalam helaian ini. Antara analisa yang dibuat ialah analisa bilangan/peratus mengikut gred, analisa bilangan/peratus lulus dan gred purata setiap mata pelajaran.

c. Klik menu 'LOCK / UNLOCK' dan masukkan Nama Pengguna dan Kata Laluan yang sah. Pilih menu UNLOCK daripada sub-menu yang muncul dan seterusnya masukkan data yang diperlukan di setiap bahagian seperti di bawah:

i. A: ANALISA SUBJEK KESELURUHAN
Data yang diperlukan: Peratus lulus dan gred purata mata pelajaran tahun sebelumnya serta Indeks Petunjuk Prestasi (KPI) yang disasarkan oleh setiap Ketua Panitia untuk setiap subjek.

ii. B: ANALISA KELAS KESELURUHAN
Data yang diperlukan: Nama kelas (Pilih nama kelas daripada 'drop-down menu' yang tersedia). Nama kelas sepatutnya telah dimasukkan di Helaian SETTING terlebih dahulu supaya 'drop-down menu' dapat dijanakan.

iii. C: ANALISA PERBANDINGAN KESELURUHAN
Data yang diperlukan: Bilangan Lulus Penuh , Bilangan Gagal, Bilangan Tidak Hadir serta Gred Purata Sekolah (GPS) tahun sebelumnya.

Setelah semua data yang diperlukan dimasukkan maka pengguna boleh memperoleh pelbagai analisa dan graf daripada janaan fail e-Form SU PMR ini.

No comments: